Audiovisuals

La funció d’un audiovisual és:
o Contextualitzar l’objecte.
o Explicar processos.
o Ajudar a evocar una realitat que no és present (impactar emocionalment).



Les imatges arriben d’una manera molt directe i usades amb d’altres estratègies poden tenir un impacte major. Al Museu Tèxtil i de la Indumentària hi havia diversos audiovisuals, alguns mostrant imatges de desfilades de moda, ja que aquest era el tema i es feia impossible fer-ne en directe d’altres ajudant a crear la realitat d’una desfilada en la què el visitant era el protagonista. En un passadís ple d’imatges de gent mirant-te, es tractava d’arribar fins al final on en una pantalla hi havia els fotògrafs enlluernant-te amb els flashos. De cap altra manera et pots fer a la idea del que se sent.
Un audiovisual pot colpir-te molt directament si per exemple, es tracta de mostrar algun fet, sobretot si és impactant, com una guerra, una qüestió de drets humans o un accident, amb un bon guió i on es vegi un primer pla d’algú que ho visqués, hi ha moltes possibilitats de despertar les emocions del visitant, moment que s’ha d’aprofitar per enviar-li el missatge a transmetre.
Un bon exemple és el de la imatge d’un museu berlinès, on un exreclús polític explicava el perquè del seu empresonament. L’escenografia reproduïnt la cel·la d’una presó contextualitzava el missatge de l’audiovisual. La porta entreoberta era el reclam, ningú es resisitia a fer-hi un cop d’ull!

El fet també es pot donar a l’inrevès, l’audiovisual pot fer la funció contextualitzadora, a manera d’escenografia, però amb els avantatges de no necesitar tant d’espai, comptar amb personatges reals, poder fer reproduccions molt més fidels suposo amb menys pressupost.
L’exemple del Jardí de Quint Licini a Badalona, mostra les restes d’una piscina a les parets de la qual es projecta l’aigua i al voltant el que seria la casa i els seus habitants. La imatge completada amb els sons de converses reals i d’ambient permet interpretar el que devia ser el forat que ara es veu.

De vegades, però no s’acaba d’entendre el perquè d’un audiovisual. Sembla que toca posar-ne, potser perque les pantalles són atraients. Però això no vol dir que el contingut no importi. Tornant al Museu Tèxtil, a la zona que reproduïa el backstage d’una desfilada hi havia unes pantalles penjades. La veritat és que no recordo què mostraven però se m’acud que haurien pogut mostrar l’ambient de multitud i corredisses d’un backsatge de debó.