Escenografies


S’entén com tots els elements visuals que conformen una escenificació, poden ser corporis (decorat, figures, mobiliari), o no com la il·luminació. Aquestes poden ser destinades a representacions de teatre, cine, exposicions...
Objectiu de les escenografies:
o Recrear, replicar, evocar el context original dels objectes, una realitat que no està present al museu.
o Acompanyar l’objecte.
o Engrandir allò que és molt petit.
o Rèplica exacte.
Tipologies:
Mínima, conceptual o molt complexa i variant.
Capacitat de transmetre idees amb detalla molt petits = molt realista.
Molt abstracte, que només evoqui una idea (maleta blanca dins de passadís = viatge.
Espais:
Escenografies d’interiors (aparadors, teatres, museus, exposicions).
Escenografies d’exteriors (materials adequats per la intempèrie).

Les escenografies són dels elements més atraients d’una exposició. Solen ser comprensibles per a la majoria dels visitants, permeten, amb un cop d’ull, captar moltíssima informació.
Es diu que una imatge val més que mil paraules però una escenografia en val un milió. Pots intentar explicar com era un menjador als anys seixanta, mostrar-ne fotos però si el reprodueixes ja està. En el cas de la foto, Geffrye Museum a Londres, l’escenografia és l’objecte a mostrar i a explicar. Els objectes que apareixen són completament comprensibles.
No passa sempre el mateix, per exemple visitant una trinxera. No estem familiaritzats amb el concepte ni les seves parts i usos. La imatge mostra una txabola a les trinxeres reconstruïdes vora Vilalba dels Arcs. La intervenció arqueològica recuperà el 2005 prop de 200 metres de trinxeres amb diferents elements constructius per tal de què tingui l’aspecte més semblant al del moment de la construcció, de manera que el visitant pugui reviure el que passà sense cap mena d’element que destorbi ja que la informació se situa en faristols fora de la trinxera. En aquest sentit el discurs se centra en aspectes bèl·lics generals de la Guerra Civil deixant de banda qualsevol element que permeti interpretar la situació de les persones que eren a les trinxeres així com la funció d’aquestes i de l’espai en el que estan.
Tenint una magnífica reconstrucció sense aprofitar. Els visitants no són capaços d’interpretar, sí que hi ha l’aspecte vivencial i tot això però se’n podria treure molt més suc i fer-ho encara més satisfactori per al visitant.