Interactius

Interactivitat i bases per l’aprenentatge:
o Requereix una predisposició per part dels visitants, i no una obligatorietat.
o Connectar amb els interessos i les idees prèvies del visitants.
o Cal una pregunta prèvia i posterior (saps que aquí dins hi ha més de 500 bitxos? ) així nosaltres tenim una predisposició.
o Requereix un component lúdic.
o Cal una motivació interna i/o externa per a participar-hi.
o Suposa l’activació de mecanismes i processos interns (nostre cap).
o Necessitat de resposta immediata.
o Implica reestructuració o canvi cognitiu.
o N’ha de resultar un impacte, un aprenentatge a curt, mig o llarg termini.
Les estratègies i els processos:
o Formular preguntes i problemes.
o Comparar i establir relacions.
o Localitzar i extraure informació.
o Descriure.
o Classificar.
o Justificar.
o Identificar.
o Analogia i comparació.
o Exemples i anècdotes.
o Sorpresa, metàfora, memòria, reflexió, provocació, error, contradicció, presa de decisions, discussió, imaginació, planificació, intuïció.
El recursos:
o Segons els processos interns que s’activen: manual, mental i emocional (els anglesos li diuen les 3 H).
o Processos segons ritme o intensitat: alta o baixa.
o Processos segons origen: voluntari (intrínsec) o involuntari (extrínsec, amb sensors).
o Processos segons estructura interna: autònoma o guiada.
o Processos segons els destinataris: individual, grupal, intergrupal.









La meva experiència en aquest sentit és força minsa. Una cosa és un mòdul de baixa intensitat en el que n’hi ha prou pitjant un botó però no em sembla veritablement que s’aprofiti el potencial que te el fer participar el visitant d’aquesta manera. Pitjant el botó del llom d’aquests llibres s’accedia a la informació sobre ells però és simplement una manera diferent de fer un text. Més atraient i original però un text al cap i a la fi.

Un joc interessant és el del Troppenmuseum. Al estar en holandès era difícil fer-lo funcionar adequadament però es tractava de dur un vaixell per diversos ports i carregar i descarregar mercaderies. De quina altra manera s’explica el comerç del segle XVII? De moltes , però aquesta és una de molt bona ja que demana que et fixis en el port al que has d’anar, què carregar i on dur-ho.



Una altre interactiu curiós el vaig trobar al museu d’art Singer Laren. Mitjançant una pantalla es podia escollir una pintura per projectar a una pantalla més gran posada a la paret de la sala. Al fer aquest joc de substitucions, havies de dir quina es canviava per la que tu havies escollit, et fixaves en totes les obres que apareixien. Simplement un joc però era com un resum de tot el museu i encara puc recordar algunes de les imatges que em van cridar l’atenció al haver de decidir quina m’agradava per posar. Encara que l’única informació que transmetia era l’època, el tema i l’autor i res més.




Al jaciment danès de Lejre es poden fer estades en les que t’immergeixes per complet en l’Edat del Ferro i has de viure segons se sap que ho feien llavors. Això serà un interactiu d’altíssima intensitat.